Te zien & te doen

Volendammer klederdracht

De klederdracht, vooral die van de vrouwen, heeft Volendam internationale bekendheid gegeven en werd het symbool van Holland. Vanaf het begin van de negentiende eeuw bleven de Volendammers hun klederdracht trouw. De kleding werd wel verfraaid en sierlijker gemaakt en langzamerhand gevormd tot de specifieke Volendammer kleding die tot de zestiger jaren van de vorige eeuw gedragen werd en nu onveranderlijk als dé Volendammer klederdracht vastligt.

Door de geïsoleerde ligging van Volendam, door het karakter van de Volendammers met hun trots en met hun streven naar het beste en de beste willen zijn, hebben de Volendammers hun eigen gebruiken, hun dialect en hun klederdracht bewaard.

Sigarenbandjeshuisje

In een aparte vleugel van het museum is het befaamde en unieke sigarenbandjeshuisje gevestigd. Hierin zijn vele, van sigarenbandjes vervaardigde, markante plaatsen en gebouwen te bekijken, zoals de Sint-Pietersbasiliek in Vaticaanstad, de Toren van Pisa en Manneken Pis in Brussel.

In totaal zijn 11,5 miljoen sigarenbandjes gebruikt om alle mozaïeken te kunnen vervaardigen. Maar niet alleen de wanden zijn beplakt, maar ook de lampenkap, tafel, borden en flesjes. Overal waar je kijkt zie je sigarenbandjes!

Exposities

Naast de vaste eyecatchers binnen het Volendams Museum zijn er regelmatig wisselende exposities te zien over onder andere de Waternoodsramp van 1916, Volendam als kunstenaarsdorp en Geboorte, Trouw en Rouw in Volendam.

Op dit moment geeft de tijdelijke expositie "Volendam, een muzikale reis door de eeuw" een niet eerder op deze schaal vertoond overzicht van de rijke muzikale historie van Volendam. Laat je onderdompelen in 100 jaar Volendammer muziekgeschiedenis van wereldberoemde acts als BZN, The Cats, Jan Smit en meer.

Speurtocht

Voor jong en oud zijn er speurtochten beschikbaar binnen het Volendam Museum en buiten in de oude kom van Volendam. Zo leert de jeugd op een interactieve manier de historie van Volendam kennen.

Knutselen

Tijdens de schoolvakanties worden er voor kinderen verschillende knutselmiddagen georganiseerd. Met behulp van originele materialen worden traditionele knip- en naaiwerkjes gemaakt, gebaseerd op de Volendammer klederdracht.

Historische wandeling door Volendam

Vanuit het museum start een gemarkeerde wandelroute door het centrum van Volendam en over de Dijk, langs diverse historische bezienswaardigheden.

Kleurplaat

Kinderen kunnen alvast kennis maken met het Volendams Museum en de tradities van het vissersdorp door een leuke kleurplaat te kleuren. Download hem vandaag nog en start de voorpret!

Download de kleurplaat

Folder Volendams Museum

Ben jij van plan op bezoek te gaan bij het Volendams Museum? Download onze folder dan kun je thuis op de bank alvast de sfeer proeven van de exposities, kunstwerken en de tradities. De folder is ook beschikbaar in Engels, Duits, Frans en Spaans.

Download onze folder
Bestel online